Stemwijzer standpunten politiek omtrent GenX problematiek

02 maart 2018
Stemwijzer standpunten politiek omtrent GenX problematiek

DORDRECHT - De laatste tijd zijn er verschillende stemwijzers ontwikkeld, die kunnen helpen bij het bepalen van welke partij het beste aansluit bij de persoonlijke opvattingen. Een opmerkelijke stemwijzer is hierbij de GenX stemwijzer.

"De afgelopen maand hebben bijna alle Dordtse partijen de GenX stemwijzer ingevuld", zo meldt de actiegroep stop Gen X. "CDA Dordrecht liet op het laatste moment weten niet mee te willen werken aan de stemwijzer en CU/SGP Dordrecht liet weten de stemwijzer in te vullen maar heeft dit uiteindelijk niet meer gedaan."

De actiegroep stelt: “De stemwijzer laat zien dat alle partijen het eens zijn met de vraag "De gemeenteraad moet zorgen dat Chemours voor de kosten van de bloedtesten opdraaien." en wij zijn dan ook blij dat er gister bekend is gemaakt dat de gemeentes Dordrecht, Sliedrecht en Papdendrecht besloten hebben Chemours vernatwoordelijk te stellen voor de schade en kosten van hun uitstoot.

Over de vraag "Chemours/Dupont moet weg uit Dordrecht" zijn de meningen verdeeld , zo zecht PVDA Dordrecht "Op termijn wel. Een dergelijke chemische gigant hoort niet langer thuis in een dicht bevolkt gebied. De aanslag op onze leefomgeving wordt te groot. Dordrecht moet veel meer inzetten op een schone en veilige leefomgeving."

Maar "Beter Voor Dordt vindt dat Chemours moet blijven, het is namelijk een goede werkgever voor vele Dordtenaren. Het vertrouwen in Chemours moet dan ook hersteld worden. Dit kan indien zij stoppen met lozen van gevaarlijke stoffen. "

Gewoon Dordt is de enige die het eens is met de stelling "Het RIVM stelt dat GenX in de huidige concentraties op de korte termijn waarschijnlijk geen gevaar oplevert voor de volksgezondheid. Dus Chemours doet niks verkeerd."”

Irene Koene van Gewoon Dordt heeft inmiddels gereageerd op het bovenstaande met een toelichting: “Het RIVM moet ervoor zorgen dat zo min mogelijk zaken een negatief effect hebben op onze gezondheid. Chemours moet binnen de afspraken in de vergunning handelen. Als zij normen overschrijden moeten er sancties opgelegd worden.”

Iedereen kan de Stemwijzer doen en lezen hoe de verschillende partijen tegen de GenX-problematiek aankijken. Kijk op: www.stopgenx.nl/stemwijzer/

Meer over: