Open brief van Marcel de Groot (D66) aan Hans Groos (AUB)

24 maart 2018
Open brief van Marcel de Groot (D66) aan Hans Groos (AUB)

HENDRIK-IDO-AMBACHT - Naar aanleiding van het interview in De Kombinatie met Hans Groos van AUB van woensdag 14 maart, vond Marcel de Groot van D66 het tijd worden dat ook de politiek een keer een stevige reactie gaf, maar dan na de gemeenteraadsverkiezingen. Hieronder de open brief aan Hans Groos:

"Beste Hans,

Afgelopen periode heeft elk raadslid een interview gehad en nu ook ‘raadslid’, en AUB fractievoorzitter, Hans Groos. Ik schrijf dit omdat ik weet dat je verwoorde kritiek, op raadsleden in het algemeen is, maar – naar ik heb vernomen -  in het bijzonder op mij is gericht. Laat ik maar beginnen met dat ik van mening ben dat je dit podium niet had moeten krijgen, want het is voor raadsleden en dat ben je in mijn ogen al drie jaar niet meer. Gezien de uitslag van de GR2018 hebben de kiezers in Ambacht dat ook gezien. Door middel van deze open brief zou ik je een spiegel voor willen houden, kijk er eens goed in en trek je eigen conclusie. Het eerste probleem wat ik met je heb is dat je je kiezers niet vertegenwoordigd op de plek waar dit zou moeten, te weten in de raadszaal. Dit kan je niet doen vanuit een luie stoel in je huiskamer.

Jij noemt de opstelling van raadsleden schandalig. Als je zelf stukjes in de pers schrijft en deze worden door jezelf tijdens een raadsdebat afzwakt - nadat letterlijk quotes worden voorgelezen - of als je deze niet wenst te herhalen of verdedigen wie gedraagt zich dan schandalig. Mijns inziens ben je dan niet geschikt voor de politieke arena. In plaats dat wij ons moeten schamen zou jij je moeten schamen door niet meer te verschijnen, maar wel je maandelijkse vergoeding op te strijken. Wees dan een flinke vent en doe afstand van je zetel. Onderstaand mijn reactie op een paar punten uit het interview in de Kombinatie welke mij, en de partij D66 Hendrik-Ido-Ambacht waar ik voor in de raad zit, direct raken. Het schaadt ook vertrouwen in de politiek in het algemeen.

“Het zijn standpunten die Groos geen medestanders in de raad opleverden maar hem naar zijn gevoel tot een eenling maakten, die door raadsleden niet werd gerespecteerd”.
Dit is pertinent onjuist, er was respect voor de AUB standpunten. Bijvoorbeeld het Polen standpunt werd door meerdere partijen in de raad gedeeld. Jij kon er niet tegen dat bij andere onderwerpen er respectvol kritische vragen gesteld werden, omdat je in de lokale pers harde standpunten uitte, die vervolgens door jou in de raad afgezwakt werden. Tijdens de begrotingsbehandeling in 2015 nam je wel iedere partij de maat, wat natuurlijk prima moet kunnen, maar wie de bal kaatst kan deze ook terug verwachten.

“Politiek correcte partijen hebben blijkbaar moeite met dit standpunt en hebben mij daarom genegeerd, mij letterlijk de rug toegedraaid, becommentarieerd en gedemoniseerd. Met die mensen kon en wilde ik niet meer aan een tafel zitten”.
Niemand heeft je genegeerd, Juist niet, bijna iedereen wilden het debat aangaan over je standpunten. Jij was het die iedereen de rug heeft toegedraaid en niet andersom. Zoals al geschreven als wij je niet mogen bevragen over standpunten dan ben je niet geschikt voor de politiek, stop er dan gewoon mee. Van demoniseren was in het geheel geen sprake. Nogmaals als je met niemand aan een tafel wilt zitten waarmee je van mening verschilt hoor je niet thuis in de politiek en zou je jezelf ook niet nog een keer verkiesbaar moeten stellen.

“De raad verlaten kon ik niet omdat we geen opvolger voor mij op de lijst hadden.” Dit statement klopt niet, er was een opvolger en deze wilde ook graag zijn zetel innemen, maar hij was het niet eens met de AUB standpunten en zou een onafhankelijke zetel hebben ingenomen of zich aangesloten hebben bij een andere partij. Daarnaast stonden er ook nog andere namen op de 2014 kandidatenlijst.

“Hans Groos draagt het stokje over aan Harm Groenendijk, welke zeker van plan is raadsvergaderingen te bezoeken” Volgens mij is jullie lijstrekker voor de GR2018 niet Harm maar Jan dus stokje overgedragen aan Jan. Wat mij ook al weer zorgen baart is dat er staat dat Harm zeker van plan (plannen kunnen zo maar veranderen) is raadsvergaderingen te bezoeken. Stemt niet erg hoopvol, maar de uitslag van de GR2018 heeft dit ook al opgelost".

Marcel de Groot.

Meer over: