Deze activiteit heeft reeds plaatsgevonden.

Messiah G.F. Händel

Messiah G.F. Händel

Georg Friedrich Händel wordt in Engeland beschouwd als eerste en belangrijkste componist van oratoria. Händels’ Messiah is in de kerstperiode het meest gewaardeerde oratorium en wordt beschouwd als de belichaming van gewijde muziek. Ook in Duitstalige landen is het een van de meest uitgevoerde werken.

Dutch Baroque Vocal Consort en Dutch Baroque Orchestra nemen u in dit concert mee terug in de tijd van deze beroemde componist; tijdens de uitvoering wordt gebruik gemaakt van authentieke instrumenten en er wordt teruggegrepen naar de allereerste versie uit 1741. Händel zelf liet deze in première gaan in 1742 in Dublin. Het stuk was een groot succes; hoogwaardigheidsbekleders inclusief de Koning stonden geïmponeerd op bij het ‘Halleluja’. De versie uit 1741 verschilt met de andere versies waar aria’s zijn uitgebreid of ingekort en andere zangstemmen zijn ingezet.

Dutch Baroque Vocal Consort & Dutch Baroque Orchestra
Mariana Pimenta, sopraan
Oscar Verhaar, countertenor
Scott Wellstead, tenor
Tiemo Wang, bas
Gerard de Wit, dirigent

Ervaar de transparantie en dynamiek van trompetten en pauken, koor en orkest met solisten van wereldklasse! De uitzonderlijke talenten van de meer dan 30 professionele musici dragen zorg voor een uitvoering die intens, krachtig, ontroerend, meeslepend en indrukwekkend zal zijn.Wilt u beleven en ervaren wat een live uitvoering met u kan doen, kom dan zeker luisteren! Voorafgaande aan het concert wordt tevens een mondelinge toelichting gegeven met muziekvoorbeelden. Als u hierbij aanwezig wilt zijn, meldt u dat bij uw bestelling!

Toegangsprijzen aan de deur: Volwassenen € 35,- / 65+ € 25,- / Student-scholier € 12,50

Voorverkoop: Volwassenen € 28,- / 65+ € 22,50 / Student-scholier € 10,-

Toelichting op het kerstconcert De Messiah van G.F. Handel
Geschreven door Gerard de Wit, artistiek leider van Stichting Dutch Baroque

Wie de Messiah uitvoert, kiest meestal voor de ingeburgerde mix van diverse overgeleverde versies.
Ik stuitte op een voor Dublin geschreven (oer)versie uit 1741. Die wijkt op veel punten af met de latere versies. Soms blijken achtereenvolgens een aantal maten andere notentekst te bevatten, een andere keer heeft Handel een compleet nieuwe versie geschreven of toegevoegd, tempi werden gewijzigd en bovendien herschreef Handel voortdurend complete Aria’s naar andere toonsoorten. De sopraanrol is in de eerste versie beperkt omdat Handel in Dublin geen goede sopraan ter beschikking had. Alt- en baspartijen zijn juist uitgebreider. Solisten moeten soms hun rol aan het koor overlaten of omgekeerd.

De instrumentatie van de eerste versie is ook anders. In de Sinfony en de Pastorale (Pifa) spelen nu ook hobo's met de strijkers mee.
Pifa betekent schalmei, een typisch herdersinstrument. Dat de hobo hierbij meespeelt is volstrekt logisch. De Hobo benadert het geluid van de schalmei. De bezetting van koor en orkest is bij onze uitvoering vergelijkbaar met die van Handel in de 18e eeuw. Wat betreft de klavierinstrumenten is er wel een verschil. Handel zelf bespeelde een claviorganum, een orgel waar een klavecimbel op ligt. Dit zal bij ons een apart klavecimbel en een apart orgel zijn.

Nu ik de oerversie ken, vind ik het waardevol en belangrijk om het publiek en musici deze versie te presenteren. Uiteraard is ondanks alle verschillen het werk nog steeds herkenbaar voor publiek, maar wel regelmatig anders dan de versie waar iedereen zo lang mee vertrouwd is! Voor de kenners zal het een bijzondere luisterervaring opleveren. De Messiah is een ongelooflijk aangrijpend werk, wat in korte tijd maar zeer nauwkeurig is geschreven door een Duits/Engels componist die zijn kennis en invloeden van buurlanden in dit werk wist te integreren. Handel weet met prachtige aria’s en koordelen in te spelen op de emotie van het publiek. Voor ons als uitvoerende musici de taak deze muziek zorgvuldig te (her)interpreteren en uit te voeren.

Door het gebruik van authentieke instrumenten, de feestelijkheid van de trompetten en pauken, de dynamiek van solisten, koor en orkest zal het publiek zich wanen in het geluid van de 18e eeuw!

Wanneer?
19 december 2015 van 20.00 tot 00.00 uur
Locatie:
Oude Kerk, Kerkstraat 49
Gerelateerde straten:
Cookies

Deze website gebruikt noodzakelijke cookies voor een correcte werking en analytische cookies (geanonimiseerd) om de statistieken van de website bij te houden. Marketing cookies zijn nodig voor laden van externe content, zoals YouTube-video's of widgets van Sociale Media. Zie ons cookiebeleid voor meer informatie, of om je instellingen later aan te passen.